Aanschaf stappenplan

BEVEILIGING, UW KEUZE, UW VRIJHEID...

8 STAPPENPLAN VOOR DE AANSCHAF VAN EEN ALARMINSTALLATIE

De keuze van een alarmsysteem is niet gemakkelijk; er is een brede keuze aan systemen en accessoires. Via dit 8-stappenplan kunt u komen tot de afweging welk systeem geschikt is voor uw eigen situatie. Mocht u er met deze hulp nog toch niet uitkomen, dan kunt u E.B.T.C. BV raadplegen voor verdere ondersteuinbrekerning.

1.   Waarom een alarmsysteem
2.   Keuze draadloos versus bedraad
3.   Keuze sensoren (detectie)
4.   Keuze bediening van het systeem
5.   Keuze sirene / flitsers
6.   Keuze voor instellingen: deelalarm en vertragingen
7.   Keuze systeem
8.   De telefonische melding: wel of niet via de meldkamer
 
1. WAAROM EEN ALARMSYSTEEM
Uw vrijheid is een hoog goed; de veiligheid van u en uw spullen zijn daarom van groot belang. Goede sloten en andere preventiemiddelen zijn van groot belang. Als uitbreiding kunt u kiezen voor elektronische inbraakbeveiliging. Een alarm werkt zowel preventief als bij een werkelijke inbraakpoging. Een inbreker zal al snel uw huis voorbij gaan, als hij weet dat er een alarmsysteem hangt (E.B.T.C. BV raam/deurstickers of een zichtbare buitensirene schrikken al af!). Mocht de inbreker toch tot een inbraakpoging overgaan, dan zal de sirene van het alarmsysteem afgaan. Dit doet de meeste inbrekers afzien van het binnentreden van het pand. Het alarmsysteem zal in dit geval wel al een telefonische melding geven, zodat u op de hoogte bent van de inbraakpoging. Mocht de inbreker toch niet afgeschrikt worden, dan zal door een adequate alarmopvolging de schade beperkt kunnen blijven.
 
2. KEUZE DRAADLOOS VERSUS BEDRAAD
U kunt kiezen uit draadloze of bedraade systemen. Door technologische vernieuwingen zijn draadloze systemen zeer betrouwbaar geworden. De frequentie (meestal 868MHz) waarop de signalen uitzenden is vrij van storingen, regelmatig worden testmeldingen verstuurd tussen systeem en sensoren en bij sabotage van sensoren worden direct sabotagemeldingen verstuurd. Qua installatie is een draadloos systeem aan te raden. Het installatiewerk voor bedraade systemen is vaak een kostbare zaak, zeker als er nog geen bedradingen liggen. Voor bedrijven, die NCP klasse 3/4 nodig hebben voor hun verzekering, is een bedraad systeem de enige mogelijkheid. Op de particuliere markt voldoen de draadloze NCP klasse 2 systemen.
 
3. KEUZE SENSOREN(DETEKTIE)
Qua inbraakdetectie kunt u kiezen uit drie soorten sensoren: bewegingsmelders, magneetcontacten en glasbreuksensoren. Hiernaast bestaan er nog rookmelders, waterdetectoren, diverse gasdetectors en natuurlijk camera’s.
De keuze voor een type sensor wordt door een aantal factoren bepaald; als de deur op openslaand raam de gemakkelijkste manier is om binnen te komen, zal een magneetcontact het snelst reageren. Het alarm gaat af, u wordt geïnformeerd en de dief wordt al afgeschrikt voordat hij schade kan hebben toegebracht in het pand. Indien meerdere ramen toegang kunnen verschaffen, is een bewegingsmelder in de kamer een effectieve detectiemethode. De inbreker is dan wel al binnen voordat hij wordt gedetecteerd. De Passief Infrarode bewegingsmelders (PIR) reageren op bewegende warmtebronnen. U kunt ook een glasbreuksensor plaatsen. Bij de meeste merken reageert deze sensor op geluid van brekend glas, waardoor een sensor vaak een hele kamer kan afdekken.
 
4. KEUZE BEDIENING VAN HET SYSTEEM
De bediening van het systeem kan op meerdere manieren; Losse bedienpanelen laten u vrij in de plaats waar u het bedienpaneel wilt ophangen; vaak is in de meterkast een logische plek om de centrale unit van het alarmsysteem op te hangen (dicht bij de telefoonlijn); het bedienpaneel kunt u dan bij de toegangsdeur hangen. Onze systemen hebben ook afstandsbedieningen en/of tags. Daarnaast zijn er paniekknoppen om een paniekmelding door te geven. Ook zijn onze nieuwste systemen te bedienen met een App.
 
5. KEUZE SIRENE / FLITSERS
Als afschrikeffect werken sirenes en flitsers uitermate goed. Een binnen sirene en/of flitser werkt voornamelijk om de inbreker af te schrikken als hij eenmaal binnen is (en om slapende mensen wakker te maken), een buitensirene/flitser heeft, naast de preventieve werking, ook als doel om de omgeving te signaleren.
 
6. KEUZE VOOR INSTELLINGEN: DEELALARM EN VERTRAGINGEN
Binnen het alarmsysteem zijn er meerdere instellingen mogelijk, om het systeem op uw wensen af te stemmen. Een van de instellingen betreft de mogelijkheid tot een deelalarm; hiermee kunt u een deel van de sensoren uitschakelen, terwijl de andere actief blijven. Zo kunt u als u ’s nachts thuis bent, zelf gewoon bewegen in een deel van het huis, terwijl de ‘buitenschil’ van uw woning beveiligd is. Een van de andere instellingen betreft de in- en uitloopvertraging. Met deze instelling heeft u, na het in- of uitschakelen van het systeem, de tijd om langs de sensor te lopen bij de deur(en).
 
7. KEUZE SYSTEEM
Alle eerder genoemde keuzes zijn mogelijk op onze kwalitatief goede- alarmsystemen. De keuze voor uw systeem hangt weer af van diverse factoren. E.B.T.C. BV heeft voor u een aantal hoogwaardige systemen gekozen, alle voorzien van het NCP klasse 2 keurmerk (of hoger). Onze beveiligingsadviseur zal nadat hij uw woning of bedrijf heeft geïnspecteerd een offerte incl. tekening (verplicht voor verzekeraar) op maat maken!
 
8. DE TELEFONISCHE MELDING: WEL OF NIET VIA DE MELDKAMER
Alle genoemden inbraakbeveiliging systemen zijn in staat meldingen te doen via de telefoonlijn. Er kunnen meerdere telefoonnummers gebeld worden. Bij sommige systemen zal het alarmsysteem pas stoppen met bellen als de ontvanger de melding heeft ‘bevestigd’. Indien u gebruik maakt van een GSM module kunt u naast de spraakmeldingen, ook SMS berichten laten versturen.

Het is mogelijk om de berichten naar een meldkamer (verplicht bij certificeren)te sturen. De meldkamer zal dan de opgegeven contactpersonen waarschuwen. Het voordeel van de meldkamer is dat deze altijd de eerste melding zal oppakken. Mocht de telefoonlijn worden gesaboteerd, dan zal de meldkamer de melding vaak al hebben ontvangen en zal E.B.T.C. BV al op de hoogte hebben gebracht. Wanneer het systeem namelijk gecertificeerd is zullen alle meldingen ook digitaal worden afgeleverd bij onze firma. In geval van een brand of medische melding zal de meldkamer direct hulpdiensten informeren!